15. joulukuuta 2017

Traditional -koon suitset, tutorial

Tässä tulee tutorial traditional -kokoisten (1:9) suitsien tekoon. Tai no, lähinnä näytän miten itse ne teen. Suitsissa on kielisoljet eli reikäremmit - ne voi korvata liukusoljilla, jos haluaa (mutta kielisoljet ovat mukavemmat ja myös kiinnostavamman näköiset).

Pahoittelut epäselkeästä käsialasta...

Tein tutoriaalin suitsista tarkoituksella mahdollisimman yksinkertaiset. Se ei sisällä turpahihnaa, mutta "reseptissä" mainitaan kaikki perusosat mitä suitsiin yleensä voi laittaa. Turpiksen voi halutessaan tehdä ohjeessa mainitun mittaisesta nahkasuikaleesta, ja se voi olla vähän muuita hihnoja leveämpi. Sille ei ole pakko olla omaa erillistä poskihihnaa, koska teen kuolainposkiremmit sellaisiksi, että turpiksen saa niihin kiinni.

Remminleveys noin 1 millimetri. 

MATERIAALIT
- nahkasuikaleita/nahkanauhaa (joko ostettua tai itse veitsellä leikattua)
- nahalle sopivaa liimaa (tässä tutorialissa Pattex -kontaktiliima, joka levitetään ensin ja kiinnitetään vasta hetken päästä)
- rautalankaa metalliosia varten

TARVIKKEET (välineet)
- korupihtejä (pyörö- kärki- ja katkaisupihtejä)
- leikkuumatto, jossa senttimetriruudukko
- askarteluveitsi (craft knife)
- 0.5 metallikärkinen lyijytäytekynä (Pilot tai Rotring Tikky, pääasia että kärki on tasapaksu ja metallinen, ei lyijyä)
- ylijäämänahkapala rei'itystä varten
- paperin- tai muovinpala liimalle sekä hammastikku tai rautalanganpätkä levitysvälineeksi
- työhanskat sormia suojelemaan!
- hevonen mannekiiniksi

Roippeet.

Jälleen kerran vähän asiaa mitoista:
Poskihihnojen solkipalat lyhenevät puolella, kun ne liimataan, jolloin nurjaa puolta ei näy ollenkaan. Olen mitoittanut ne tarkoituksella siten, jotta niistä tulee varmasti yhtä pitkät. Varoitan tässä myös, että otsaremmi voi olla vaikea tehdä juuri sopivan pituiseksi! Onneksi niitä voi tehdä useamman kerralla, jos haluaa, ja todella överipitkään voi tehdä keskelle solmun muka koristeeksi.

(Tuton lopussa suitsia sovittaa quarter, jonka lärvi on hiukan liian nysä näille, mutta poskiremmejä voi MYÖS tehdä useita...)

Eri roduilla on eri suuruisia päitä, joten mitat eivät voi olla kaikille samat. Jos teen ponikoon suitset, otan hevoskoon mitoista pois sen sentin tai enemmän. Kylmäveristen kanssa sitten vastaavasti lisätään sentti tai pari per osa. Tämä tutorial tähtää puoliveriseen päähän sopivaan varusteeseen.


Tutoriaaliin! Kuvat ovat mustavalkoisia, koska pääni ei kestä sitä värikylläisyyttä jota kuvissa muuten olisi. Metalliosat ovat "kullanväriset".

Aloitetaan (nivel)kuolaimista. Tehdään ensin pyöröpihtien tyvipäällä mahdollisimman siisti, pyöreä rengas...

...ja litistetään ylimääräinen osa suoraksi kärkipihdeillä tai pyöröpihtien tasapintaisilla tyvillä. Otetaan kiinni mahdollisimman läheltä renkaan saumaa ja väännetään rautalankaan kulma (käytän pihdinleukojen tyveä mittana).

Leikataan metalliosa irti kulman kohdalta. Nyt meillä on kuolain, jossa on suukappale (n. 5 mm pitkä sellainen). (Trimmataan se vielä, ettei ole vinkura). Toistetaan tämä vääntöoperaatio - ehkä montakin kertaa, jotta meillä on varastossa kuolaimia tuleviin suitsiprojekteihin!

Löräytetään liimaa ja uitetaan kuolainten suukappaleet siinä. (Tässä on olennaista, että liima kuivuu tarramaiseksi, peruspikaliiman kanssa tämä on hyödytöntä.)

Kuolainten kuivuessa tehdään pikku/kuolainkoukut, joiden on tarkoitus tulla poskiremmeihin kuolaimia varten. Tämä koukku on muuten samanlainen kuin koukkututoriaalissa, mutta siitä tehdään lyhyt, ja taitettu pää yltää renkaan uloimpaan reunaan. Taiton aikana pidellään pyöröpihdeillä juuri rengasosan sauman yläpuolelta. Leikkauskohdassa on jälki, jonka tein kuvaa varten. (HUOM. Kuolainkoukut voi tehdä myös niin, että vääntää pyöröpihdeillä renkaan ja taittaa siihen n. 5 mm jatkopätkän, leikataan loput pois ja taitetaan tämä jatkopätkä käyräksi. Siitä tulee juuri sopivan lyhyt.)

Kuolainkoukut normikoukun kanssa, jotta voimme verrata - en ole hyvä selittämään tätä! Normikoukun taitettu osa on pitempi eikä se yllä rengasosan yli. Pikkukoukku on mahdollisimman lyhyt.

Kaikki metalliosat. Ylinnä olevat kaksi rengasta tulevat otsaremmiin erottamaan leukaremmiä muista remmeistä. Vasemmanpuoleisimpana pikkukoukut kahden renkaan kanssa (kyseiset renkaat eivät ole tärkeitä, mutta ne ovat kätevät, lisäksi niitä voi käyttää lisäremminpidikkeinä). Oikealla kolme solkea ja keskellä niiden D -renkaat (pidikkeet).

Leikataan otsaremmi (10 cm). Taitetaan molemmat päät n. 2 cm matkalta, ja levitetään liimaa siten että taitoskohtaan jää ehkä puoli senttiä koskematta. Otsaremmi joutuu koville, joten saumavaraa pitää olla paljon...

Leikataan remmit. Leukahihna 16, niskahihna 12, solkipalat 5 cm (2 kpl).

Remmit leikattuna liimausta varten. Pitkistä vasemmanpuoleisin on leukaremmi, jonka pitää olla ihan järkyttävän pitkä. Toinen pitkä on niskaremmi. Kaksi nysempää ovat poskihihnan solkipalat (joihin kuolain kiinnittyy). Tässä vaiheessa olen painanut otsaremmin liimaukset kiinni.

Otetaan solkipalat ja taitetaan toisesta päästä n. 1 cm matkalta...

...ja pidellään sitä taitettuna leikkuumattoa vasten. Tehdään askarteluveitsellä pieni varovainen viilto pituussuunnassa. Toistetaan toisellekin solkipalalle tämä, sekä leukaremmille (ylipäänsä kaikille mihin pitäisi kiinnittää kielisolki).

Leuka- ja poskihihnat (solkipalat) taiteltuina ja viillettyinä.

Ujutetaan soljet paikoilleen.

Näin pidellään, kun solkiosaan levitetään liimaa; siksi se soljen piikki on vielä ylipitkä! Liimaa laitetaan koko kaksin kerroin menevälle alueelle.

Liiman levityttyä pujotetaan D -renkaat paikoilleen lähelle solkia, muttei täysin kiinni niihin.

Solkiliimaukset valmiina.

Seuraavaksi otetaan pikkukoukut ja heidän renkaansa. Rengas ensin, sitten koukku - koukun kärjen tulisi osoittaa soljen suuntaan!

Ängetään nyt remminpää renkaaseen.

Kas näin...

Laitetaan liimaa remminpäähän ja jo valmiin liimauksen perään - loppuosa jätetään liimatta, jotta saamme tilaa pujottaaksemme siihen turpiksen!

Liimojen kuivuskellessa trimmataan otsaremmi (jonka nahka on tällä kertaa paksumpaa ja tönkömpää kuin ohut ja taipuisa, jota käytin remmeihin), nimittäin kynimällä siitä nuo liimauskohtien kynnykset (mitälie).

(Kokeilin koristella otsaremmiä heijastinnauhalla. Meni pieleen, mutta toimii. Se ei liity tutoriaaliin mitenkään, joten en dokumentoinut tätä.)

Kiinnitetään poskiremmien koukkupäät. Nyt on kaikki liimaukset tehty! Trimmataan solkien kielistä ylimääräiset pois.

Otetaan (metalliosakuvassa ylinnä näkyvät) kaksi rengasta ja pujotetaan ne otsaremmin lenkkeihin.

Trimmataan remminpäät, eli leikataan ne veitsellä viistoksi. Rei'itetään niska- ja leukaremmit 0,5 -lyijytäytekynän metallikärjellä. Teen niskaremmiin yleensä 10-15 reikää kummastakin päästä alkaen, joiden välillä on noin reiänmitta tai milli-pari.

Valmiiksi reikiinnytetyt.

Tällä välin kuolaimet ovat varmasti jo riittävän kuivahtaneet. Kaikki osat käsille ja kokoamaan!

Ensiksi kiinnitetään kuolaimet. Pikkukoukkujen lyhyyden tarkoitus saattaa näkyä tässä, nimittäin nahkaosa ottaa kiinni koukun kärkeen ja estää täten kuolainta irtoamasta.

Sitten kiinnitetään oikeanpuoleinen poskiremmi niskaremmiin (joka kyllä on myös poskiremmi, mutta...). Ylimääräinen remminpää ei mieluiten yllä koukusta ohi, muttei ole tuosta lyhyempikään.

Pujotetaan leukaremmi otsahihnan lenkkeihin. Pitää ajatella käänteisesti ja ujuttaa remminpää oikeanpuoleisesta lenkistä "niskan kautta" vasemmalle, jotta solki kiinnittyy hevonpään vasemmalta puolelta.

Leukaremmi paikallaan.

Siirretään otsaremmin renkaat mahdollisimman kiinni leukaremmiin, ja kiskotaan/pujotetaan niskaremmin vapaa pää renkaan ja liimaussauman välistä. Pidetään huoli että remmi asettuu oikein päin (sileä puoli ulospäin). Kiskotaan sitä vähän matkaa ja tungetaan toiselle puolelle samalla tavalla.

Vielä toinen poskiremmi kiinni, ja viritys on valmis!

Valamista! Huom. kuolaimen pitää kiinnittyä siten, että suukappale alkaa suupielen kohdalta eikä todellakaan yhtään alempaa. Joskus se voi sijoittua ylemmäksikin. 


Mutta sitä vaan, että noista suitsista tuli oikeasti ylisuuret - ainakin Windylle, jonka naama on nysempi kuin noilla luikeropuoliverisillä. Saatoin leikata niskaremmin vähän ylipitkäksi siltä varalta että joutuisin pätkimään sitä jos pilaan reijityksiä. Lisäksi otsaremmi on puoliverisillekin liian pitkä. Ylipitkä otsis on kuitenkin parempi kuin liian lyhyt; nysä kiskoo poskiremmit liian ylös, oli leukahihnaa tai ei, mutta ylipitkä vaan törröttää tuollesa... Siihen voi tehdä solmun keskelle (jos jaksaa purkaa suitset ensin ja kasata uudelleen sitten, kun on solmittu...).



Minulla on jo kauhea läjä tällä tyylillä tehtyjä suitsia nimenomaan puokkarikoossa. Keksin näille kuitenkin hyötykäyttöä, minkä tähden pitkästä otsaremmistä on pelkkää etua, eivätkä asteen överipitkät remminpäätkään haittaa (mutta itseasiassa leukahihnasta loppui pituus kesken):



Niistä tuli kylmäverisuittet! Ja kuten näkyy, ängin niihin turpiksenkin, jollaisia olen varastoinut lokerikkoon ihan muuten vaan. Tuosta pitäisi nähdä, miten se kiinnittyy. Raaste - suomenhevonen - onkin nyt ainoa oikeasti todella iso, suuripäinen traditionaalini, mutta tulen toivottavasti hankkimaan myös Breyerin kylmäverisiä joskus. Saatan vaihtaa niskaremmin johonkin vähän pitempään jossain välissä, mutta toistaiseksi tuo on ihan OK, vaikka yltääkin just ja just. Leukaremmikin pitäisi vaihtaa pitempään, mutta valitettavasti meikällä ei ole enempää tuota nahkaa...

Niin ja hei, tässä kerkesi käymään niinkin että oikeasti tein noihin (ja eräisiin toisiin mustiin suitsiin) erilliset niskahihnat turparemmeille. Kaikki osat saa kyllä irrotettua ja vaihdettua.

Ohjat
Ohjia varten leikkaan kaksi samanpituista suikaletta, noin 20 cm, joskus vähän lyhyemmätkin. Kiinnitän kummankin suikaleen toiseen päähän koukun. Toisen suikaleeseen koukuttoman päähän laitan soljen (n. 1 cm taitos). Soljettoman suikaleen vapaan pään reijitän (5 reikää, 1 cm) ja tungen solkeen. Fine.
Syy sille, miksen liittänyt ohjia tähän tutoriaaliin, on se, kun teen ohjiin tosiaan koukut. Helppo vaihtaa ja räpeltää. Lisäksi samoja suitsia voi käyttää, kun kuvataan ensin ratsastusta ja sitten taas rakennekuvia.


Olen tekemässä erillistä varustesivua (jonka linkkaan Pienoismallihevoset -sivulle), jonne kasaan kaikkea varusteentekoon liittyvää. Myös tutoriaalit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan vain jos on jotain kunnon asiaa, danke.